De kop is eraf: 'Start van grootste project sinds de Deltawerken'
Vrijdag 9 februari 2024 | Mediapartner Omroep Gelderland
HAAFTEN - Het grootste project sinds de Deltawerken, dat is de omschrijving van het voornemen om zo'n tweeduizend kilometer dijk in ons land op te hogen. De eerste 3,7 kilometer werd vrijdag opgeleverd in Haaften in de Betuwe.
Vol trots loopt uitvoerder Luc de Boer over het eerste deel van de dijk. "Dit is een van de smalste dijken van Nederland, die stond hoog op de lijst om aangepakt te worden." De dijk is krap twintig meter breed en moet bij hoog water een enorme druk weerstaan.
Smalste dijk van Nederland Er zijn damwandschotten aangebracht aan de landinwaartse kant van de dijk. Enkele meters achter de dijk staat een huis. "Hier is hij zo smal, dat we niet veel mogelijkheid hebben om de dijk breder te maken. Dus moeten we met damwanden en een soort grondankers de dijk sterker maken", zegt De Boer.
Werkzaamheden stilgelegd Dat de versterking geen overbodige luxe is, merkten ze tijdens de werkzaamheden, vertelt de 'alliantiemanager' van het dijkversterkingsproject Gorinchem-Waardenburg. "Het water stond zo hoog dat we de werkzaamheden stil moesten leggen. De dijk was helemaal verzadigd en zacht. Je snapt dat je er dan geen grote lading zand bovenop kunt leggen omdat hij dan mogelijk zou bezwijken. We hebben de werkzaamheden toen stilgelegd."
Gevecht houdt nooit op Door veranderende omstandigheden met sterke waterstromen, afgewisseld met droogte, is het onderhoud van de dijken een grote uitdaging. "Het gevecht tegen het water houdt nooit op", voegt De Boer eraan toe. "Deze kilometers zijn de komende tientallen jaren klaar voor de toekomst, maar de kans dat we er daarna weer mee bezig moeten is aanwezig."
14 miljard Tot nu toe is er 14 miljard euro vrijgemaakt voor het project, maar dat daar in de toekomst nog vele miljarden bij moeten, is nu al duidelijk, vertelt Erik Wagener, directeur van het hoogwaterbeschermingsprogramma. De doelstelling is om alle tweeduizend kilometer dijk in 2050 te hebben afgerond.
Historie "In de tijd van Napoleon liep het water hier regelmatig over de dijken. Een groot deel van het land stond dan onder water, maar die acceptatie is er niet meer. We leven in tijden dat we ons wapenen tegen overstromingen en ook de economische belangen die komen kijken bij een overstroming niet aanvaarden. Het heeft te veel impact op bedrijven, en ook mensenlevens zijn gemoeid bij het in stand houden van de dijken. We zullen dit gevecht aan blijven gaan en dat is ook nodig", aldus Wagener.